MENU

Geschiedenis van het Historium

Historium plan

Hoe het begon

Het Historium is een initiatief van de West-Vlaamse families Claeys en Denolf (Roularta), Vandamme (Barco) en Brackx (Jetair), die in 2006 samen een toeristisch project opstartten. Een project waarmee ze Brugge extra glans wilden geven en waarmee ze hun respectievelijke knowhow in de verf wilden zetten: communicatie, technologie en toerisme. Samen met een historisch comité werd de historische reconstructie van een aantal middeleeuwse scènes in de vorm van een attractie een feit. Bij de opstart kreeg het project financiële en logistieke steun van de Vlaamse Overheid, Toerisme Vlaanderen en de Provincie West-Vlaanderen.

Na enkele jaren voorbereiden, werden eind 2011 de verbouwingswerken aan het gebouw gestart en werd de film in 2012 opgenomen. Intussen werd het gebouw ook aangekleed, zodat het Historium officieel opende op 25 november 2012.

In de eerste maanden en jaren werden enkele wijzigingen doorgevoerd om de bezoekers een betere ervaring mee te geven. Zo werd het aantal talen van de audioguides uitgebreid, werd de aftershow een interactieve tentoonstelling en werden extra elementen toegevoegd aan de belevingsattractie.

In 2015 en 2016 werden de eerste virtuele stappen gezet met de lancering van de VR-beleving ‘Historium Virtual Reality’, de City VR (waarbij bezoekers met een cardboard en hun smartphone Brugge anno 1435 kunnen bekijken in de stad) en de Historium VR-app (om thuis met een aangepaste VR-bril te spelen). Wat begon als kleine test, groeide al snel uit tot een succesnummer, waarbij extra VR-cabines in het Historium niet konden uitblijven.

In 2017 werd het Historium finalist bij de Toerisme Vlaanderen Awards in de categorie 'Beste Familievriendelijk Toeristisch Product'. Daarnaast werd ook de Family Trail gelanceerd, waarbij nog meer werd ingezet op actie en beleving voor kinderen en families.

In de zomer van 2018 opent de LABORIUM Virtual Reality Gaming Arcade voor het publiek. Hier worden VR-toepassingen getest en kunnen bezoekers VR-games spelen, al dan niet gelinkt aan het Historium. Daarnaast werden de eerste werken aan de Historium Tower opgestart, en kreeg deze een ‘soft opening’ voor publiek.
Verder was het Historium als laureaat genomineerd voor de Innovatie- & Creativiteitsprijs 2018 van Westtoer: een mooie erkenning van ons werk om jongeren te inspireren met nieuwe technologie.

Nadat alle werken voltooid werden, opende de Historium Tower begin 2019 officieel voor het grote publiek. Daarnaast ontving het Historium ook het kwaliteitslabel Q-label van Westtoer.

Locatie

Het Historium heeft een ideale ligging in het hart van de stad. Hier stond vroeger de Waterhalle, een belangrijk gebouw in de geschiedenis van Brugge, dat een belangrijke rol speelt in de Historium-attractie. De Waterhalle werd helemaal gereconstrueerd in de Historium Story en de Historium Virtual Reality.

Making-of

In totaal werkten 43 acteurs en figuranten mee aan het filmgedeelte van het Historium.

  • De opbouw van alle decors nam 9 weken in beslag
  • Het filmen gebeurde in 3 verschillende studio's
  • Tijdens de eerste draaidag werd 20 uur gefilmd
  • Tijdens de eerste draaidag hebben de 2 baby's samen 8 keer geplast op de cape van Anna
  • Voor de filmset van de havenscène werd 200m² kasseien gebruikt
  • De set van de havenscène werd opgebouwd in de grootste blue key studio (800 m² en 8 meter hoog) van België
  • De regie gebeurde door de bekende Caviar-regisseur Kene Illegems
  • De director of photography is Toon Illgemes, de vader van Kene Illegems
  • De gehuurde kledij van de cast werd ingevoerd vanuit Londen en Madrid
  • De kostuums werden ontworpen door Charlotte Willems, Vlaamse ontwerpster bekend van haar kostuumontwerp bij o.a. de bekende tv-reeks "De smaak van de Keyser". De cape van Anna werd ontworpen door Kaat Tilley en vervaardigd door Kunstateliers Slabbinck uit Brugge.
  • Aan het versieren van de cape met parels hebben 3 mensen 3 dagen gewerkt
  • De props werden gehuurd in Londen
  • De halsbandparkiet ""Happy"", die een belangrijke rol speelt in het Historium-verhaal, liep vrij rond in de studio op zoek naar menselijk contact. Zodra in zijn kooi, probeerde hij uit te breken. Er was ook een stand-by halsbandparkiet voorzien om niets aan het toeval over te laten.

DisclaimerAlgemene voorwaarden